נטילת ידיים עם תחבושת
הרב יניב חניא ח חשוון, תשעו 21/10/2015.......................
שאלה:
איך נוטלים ידיים כאשר יש על היד תחבושת או פלסטר גדול?
תשובה:
על פי דברי חכמים כאשר אנו נוטלים ידיים המים צריכים להגיע לכל כף היד (ולכן גם יש כמות מסויימת של מים שבה חייבים להשתמש). חכמים גם קבעו שלנטילת ידיים יש את אותם חוקים של טבילה, וביניהם ההלכה שקובעת שאם יש חציצה על היד היא מפריעה לנטילה. אולם כחציצה מוגדר דבר שמפריע לאדם שנוטל את ידיו... לכלוך, שמן או משהו אחר שהאדם רוצה להוריד אותו בהזדמנות הראשונה.
על פי זה תחבושת או פלסטר אינם אמורים להוות חציצה, שהרי האדם רוצה שהם ישארו על היד שלו והוא לא מעוניין להסיר אותם! ולכן יש ליטול את שאר היד ולהשאיר את איזור התחבושת כמו שהוא מבלי ליטול אותו. צריך גם להיזהר שהמים לא יגעו בתחבושת/ פלסטר ויחזרו ליד, כי הם עלולים לטמא אותה. לכן מה שצריך זה ליטול את השטח שלא מכוסה בתחבושת, אם התחבושת מכסה את כל היד, יש לעטוף את היד בבד ולאכול כך, מבלי ליטול.תשובות נוספות בנושא-מודה אני לפני נטילת ידיים
התשובה היא כן, אומרים מודה אני לפני שנוטלים ידיים.
הסיבה לכך היא שאנחנו רוצים מיד אחרי שמתעוררישירותים בתוך חדר אמבטיה
אם השירותים נקי, ובדרך כלל השירותים בימינו נקיים, אין צורך של ממש.
בכל זאת טוב לנהוג לפחומים אחרונים
1. המקור הוא הגמרא שקובעת שמים אחרונים הם חובה כדי לנקות את היידים לםפני הברכה ומעוד סיבות כמו מלח סהלכה
לא חייבים ליטול ידיים אלא אם כן רוצים להתפלל או לאכול. אני, ואני חמניח שעוד רבים כמוני, כן נוהג ליטוברכה
למרות שמבחינה הלכתית זה לא ממש אסור ובמקרה הדחק מותר לשפשף את הידיים לשם ניקיון ואז לברך, נהגו כו
נטילת ידיים
כך נהגו וזה מופיע בהלכה, הסיבה היא שלא רוצים שמים יחזרו מלמעלה (שטח שעדיין טמא) למקום שאותו נטלנו. ל
שאלה:
איך נוטלים ידיים כאשר יש על היד תחבושת או פלסטר גדול?
תשובה:
על פי דברי חכמים כאשר אנו נוטלים ידיים המים צריכים להגיע לכל כף היד (ולכן גם יש כמות מסויימת של מים שבה חייבים להשתמש). חכמים גם קבעו שלנטילת ידיים יש את אותם חוקים של טבילה, וביניהם ההלכה שקובעת שאם יש חציצה על היד היא מפריעה לנטילה. אולם כחציצה מוגדר דבר שמפריע לאדם שנוטל את ידיו... לכלוך, שמן או משהו אחר שהאדם רוצה להוריד אותו בהזדמנות הראשונה.על פי זה תחבושת או פלסטר אינם אמורים להוות חציצה, שהרי האדם רוצה שהם ישארו על היד שלו והוא לא מעוניין להסיר אותם! ולכן יש ליטול את שאר היד ולהשאיר את איזור התחבושת כמו שהוא מבלי ליטול אותו. צריך גם להיזהר שהמים לא יגעו בתחבושת/ פלסטר ויחזרו ליד, כי הם עלולים לטמא אותה. לכן מה שצריך זה ליטול את השטח שלא מכוסה בתחבושת, אם התחבושת מכסה את כל היד, יש לעטוף את היד בבד ולאכול כך, מבלי ליטול.
תשובות נוספות בנושא-
מודה אני לפני נטילת ידיים
התשובה היא כן, אומרים מודה אני לפני שנוטלים ידיים.
הסיבה לכך היא שאנחנו רוצים מיד אחרי שמתעוררי
התשובה היא כן, אומרים מודה אני לפני שנוטלים ידיים.
הסיבה לכך היא שאנחנו רוצים מיד אחרי שמתעוררי
שירותים בתוך חדר אמבטיה
אם השירותים נקי, ובדרך כלל השירותים בימינו נקיים, אין צורך של ממש.
בכל זאת טוב לנהוג לפחו
אם השירותים נקי, ובדרך כלל השירותים בימינו נקיים, אין צורך של ממש.
בכל זאת טוב לנהוג לפחו
מים אחרונים
1. המקור הוא הגמרא שקובעת שמים אחרונים הם חובה כדי לנקות את היידים לםפני הברכה ומעוד סיבות כמו מלח ס
1. המקור הוא הגמרא שקובעת שמים אחרונים הם חובה כדי לנקות את היידים לםפני הברכה ומעוד סיבות כמו מלח ס
הלכה
לא חייבים ליטול ידיים אלא אם כן רוצים להתפלל או לאכול. אני, ואני חמניח שעוד רבים כמוני, כן נוהג ליטו
לא חייבים ליטול ידיים אלא אם כן רוצים להתפלל או לאכול. אני, ואני חמניח שעוד רבים כמוני, כן נוהג ליטו
ברכה
למרות שמבחינה הלכתית זה לא ממש אסור ובמקרה הדחק מותר לשפשף את הידיים לשם ניקיון ואז לברך, נהגו כו
נטילת ידיים
כך נהגו וזה מופיע בהלכה, הסיבה היא שלא רוצים שמים יחזרו מלמעלה (שטח שעדיין טמא) למקום שאותו נטלנו. ל
כך נהגו וזה מופיע בהלכה, הסיבה היא שלא רוצים שמים יחזרו מלמעלה (שטח שעדיין טמא) למקום שאותו נטלנו. ל
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
עוד תוכן בשורש
קריאה ובדיחות / מי/ מהגולשים
חינוך / רב יוני לביא
טור אישי / רב יניב חניא
בריאות / מערכת שורש
שיעורי תורה
אמונה / רב שמעון פרץ
מוצרים